Spoločenské správanie je samo o sebe veľmi náročnou disciplínou. O etike stolovania to platí dvojnásobne.
Hoci do nás rodičia už od útleho detstva vštepujú pravidlá slušného správania pri stolovaní, zväčša to vôbec nestačí a čo je horšie, častokrát nás staršie generácie učia veci, ktoré sú v rozpore s etiketou. To je dôvod, prečo väčšina z nás robí pri stolovaní chyby, na ktoré sa zameriame v tomto článku.
Základným trikom, ako v reštauráciách komunikovať s obsluhou, je naučiť sa gestá a symboliku príborov. Nasledujúca grafika ukazuje, ako naznačiť základné informácie obsluhe: pauza (budem pokračovať v jedení o chvíľu), som pripravený na ďalší chod, jedlo je vynikajúce, dojedol som, jedlo mi nechutilo.
Keď sa chystáte na spoločný obed alebo večeru, vždy počkajte, kým budú mať všetci pred sebou naservírovaný pokrm a každý bude sedieť na svojom mieste. Až potom môže začať spoločné stolovanie. Ak by ste nepočkali na ostatných a začali by ste s konzumáciou svojho pokrmu skôr, bolo by to mimoriadne nezdvorilé.
4 vidličky, 2 lyžičky a 2 nože. Čo s tým? Začínajte vždy z vonkajšej strany smerom ku tanieru a nič nepokazíte.
Na stole má byť len to, čo súvisí so stolovaním. Žiadne telefóny, peňaženky, kľúče a iné zbytočnosti. Nehovoriac o tom, že venovať sa počas stolovania iným činnostiam, napríklad telefonovaniu, je absolútne neprípustné.
Ak navštívite reštauráciu s ázijskou kuchyňou, dávajte si pozor, ako používate tradičné paličky. Nikdy ich nenechávajte len tak preložené cez vašu misku alebo zapichnuté v miske smerom dohora. Považuje sa to za veľmi neslušné gesto.
Viete, ako správne jesť polievku?
Alebo napríklad homára?
Aj keď nám to rodičia do hláv vštepovali odmalička, občas sa každému z nás stane, že hovorí s plými ústami. Pri spoločnom stolovaní to nikdy nerobte! Okrem toho, že je to nezdvorilé, môžete sa dostať do rôznych trápnych situácií, ako je napríklad vypadnutie kúska jedla z úst a podobne.
Takto by mal vyzerať prestretý stôl pri neformálnom stolovaní.
A takto zasa pri formálnom. Vidíte ten rozdiel?
zdroj: diply.com