zdravetipy_transparent-horizontal-pozitiv

Vajcia zvyšujú produkciu kolagénu a dokážu obnovovať kĺby: Viete, koľko kusov denne treba zjesť?

Viete, čo vajcia dokážu s naším telom?

Vajcia, alebo presnejšie vaječné bielka, pomáhajú zvyšovať tvorbu kolagénu v našom tele.

 

 

Čo je však kolagén a prečo je také dôležité zvyšovať jeho produkciu?

Na to prinášame odpovede v článku.

Zázračná potravina

Vďaka portálu gyogyszernelkul sa dozviete viac o tom, ako vám vajcia môžu pomôcť.

Čo vajcia obsahujú?

Vajcia sú cenným zdrojom živín a predstavujú kompletnú potravinu. Skladajú sa z dvoch hlavných častí: bielka a žĺtka, ktoré sú obklopené škrupinou.

Bielok tvorí asi 60% objemu vajcia a je tvorený prevažne vodou (asi 88%) a bielkovinami (asi 10%). Vaječná bielkovina je plnohodnotná a ľahko stráviteľná, obsahuje všetky esenciálne aminokyseliny, ktoré sú pre ľudský organizmus nevyhnutné. Okrem bielkovín bielok obsahuje aj malé množstvo vitamínov a minerálov, ako sú riboflavín, draslík a horčík.

 

 

Žĺtok tvorí asi 30% objemu vajcia a je bohatý na tuky (asi 31%), bielkoviny (asi 16%) a vitamíny a minerály. Žltok obsahuje vitamíny A, D, E, K, B12, folát a cholín. Z minerálov sú zastúpené vápnik, železo, zinok, selén a fosfor. Vaječný žĺtok je taktiež zdrojom lecitínu, ktorý je dôležitý pre funkciu mozgu a nervového systému.

Okrem bielkovín, tukov, vitamínov a minerálov vajcia obsahujú aj karotenoidy, luteín a zeaxantín, ktoré sú antioxidanty a chránia bunky pred poškodením voľnými radikálmi. Vďaka svojmu bohatému obsahu živín sú vajcia výbornou potravinou pre ľudí všetkých vekových kategórií.

Sú vhodné do jedálnička detí, dospelých aj seniorov. Vajcia sú cenovo dostupné a dajú sa pripraviť na rôzne spôsoby, takže sú ideálnou súčasťou zdravého a chutného stravovania.

Zdroj kolagénu

V našom tele sú bielkoviny. Kolagén je jedným z najbežnejších proteínov prítomných v ľudskom tele.

Čím viac kolagénu máme v tele, tým napnutejšia a pružnejšia bude naša pokožka.

 

 

Kolagén však nezabezpečuje len pevnosť a pružnosť pokožky, ale nachádza sa aj v našich svaloch, kostiach a šľachách.

Ak kolagén chýba aj medzi nimi alebo sa jeho množstvo znižuje, môžu nastať problémy s pohybom až bolesti.

Vajcia, presnejšie vaječné bielka, obsahujú aj kolagén, preto sa ich oplatí pravidelne konzumovať.

Dnes sú už vyvrátené mylné predstavy, že vajcia majú negatívny vplyv na cholesterol, preto je dobré konzumovať túto potravinu s mierou.

 

 

Vajcia sú veľmi bohaté na kolagén, takže môžu byť veľmi užitočné pri prevencii ochorení spojivového tkaniva.

Kolagén dokáže zlepšiť aj kvalitu pleti, okrem toho znižuje množstvo vrások a možnosť ich vzniku.

V jednej štúdii zahŕňali ľudí, ktorí mali zúžený rozsah pohybu na krku a ramenách.

Testované osoby dostávali kolagénové doplnky každý jeden deň počas 8 týždňov.

 

 

Po dvoch mesiacoch zistili, že môžu oveľa lepšie hýbať bolestivými časťami tela, konkrétne krkom a ramenami.

Takéto pozitívne účinky má kolagén.

Artritída postihuje veľa ľudí.

Kĺby sa môžu zapáliť na mnohých častiach tela, napríklad v bedrách, chrbtici, rukách, nohách, presnejšie v kolenných kĺboch.

 

 

Kolagén nachádzajúci sa vo vajíčkach však dokáže výrazne znížiť zápal a bolesť kĺbov. Tiež konzumácia vajec obnovuje hybnosť kĺbov. 

Pravidelná konzumácia kolagénu môže prospieť aj ženám, ktoré vstúpili do menopauzy a trpia problémami s kĺbmi.

Vaječný kolagén je bohatý aj na aminokyseliny nazývané prolín a glycín, obe aminokyseliny majú pozitívny vplyv na zdravie tráviaceho systému.

 

 

Doprajte si preto vajíčka a urobíte niečo pre svoje telo. 

Koľko vajec denne by sme mali jesť?

Pre zdravých ľudí je v poriadku jesť jedno až dve vajcia denne ako súčasť zdravej stravy. Nové poznatky o cholesterole a vajciach ukázali, že ich konzumácia v odporúčanom množstve nemá negatívny vplyv na zdravie.

Vaječné bielkoviny sú plnohodnotné a ľahko stráviteľné, žĺtok je bohatý na vitamíny a minerály a celé vajce obsahuje cholín, ktorý je dôležitý pre mozog a nervový systém. Samozrejme, individuálne faktory ako vek, zdravotný stav, stravovacie návyky a kalorická potreba hrajú rolu.

 

 

Ľudia s vysokou hladinou cholesterolu alebo srdcovo-cievnymi ochoreniami by sa mali konzultovať s lekárom ohľadom odporúčaného príjmu vajec. Dôležitý je aj spôsob prípravy: vyprážané vajcia obsahujú viac tuku a kalórií ako varené na tvrdo či na mäkko.

Nezabúdajte na pestrú stravu: vajcia by mali byť len jednou z mnohých zdravých potravín, ktoré konzumujete. V prípade akýchkoľvek otázok ohľadom konzumácie vajec a vášho zdravia sa obráťte na lekára alebo registrovaného dietológa.

Veľa zdravia!

 

Foto: pixabay
Foto: pixabay
Foto: pexels
Foto: pixabay
Foto: pixabay
Foto: pexels
Foto: pixabay
Foto: pixabay

Najlepšie tipy pre zdravie